نوشته شده توسط : زهرا

هنگام تقسیم سلولی مزوزوم ها(نواحی فرورفته از دیواره سیتوپلاسمی به سمت سیتوپلاسم) نقش بسیار مهمی دارند و DNA سلولی در حالت استراحت و بدون تقسیم سلولی در نزدیکی این مزوزوم ها قرار می گیرد. با آغاز همانند سازی و تقسیم سلولی، DNA سلول باکتری به مزوزوم متصل می گردد. در مزوزوم تمام سیستم های لازم برای همانند سازی موجود است من جمله: اندونوکلئاز ها، پرایمر، DNA پلی مرازها و لیگازها و ... عاملی که باعث تقسیم سلولی می شود رشد غشا سیتوپلاسمی به سمت داخل سیتوپلاسم است. پس افزایش غشا سیتوپلاسمی که به صورت فرورفتگی های مزوزوم به درون سیتوپلاسم صورت می گیرد باعث روند اتصال DNA سلول باکتری به مزوزوم می شود.

بعد از اتصال به کمک انزیمی که در مزوزوم یافت می شود یک رشته از کروموزوم حلقوی دو رشته ای باکتری بریده می شود. رشته باز شده در خلاف جهت عقربه ساعت حرکت می کند تا خود را به مزوزوم دیگر در غشا متصل نماید بعد از اتصال از روی هر دو رشته، رشته های مکمل ساخته می شود. به طوری که در ÷ایان همانند سازی  دو ملکول DNA خواهیم داشت که به دو مزوزوم متصل اند.

اگر قرار باشد بعد از همانند سازی DNA تقسیم سلولی باکتری هم صورت بگیرد به نوع دیگر مزوزوم به اسم Septal مزوزوم نیاز داریم طوری که این مزوزوم مرتب طویل می شود تا اینکه سلول باکتری را به طور کامل به دو نیم تقسیم کند. و پایان همانند سازی همراه با تقسیم سلولی است. در نتیجه دو سلول باکتری حاصل می شود که هر کدام دارای یک مولکول دو رشته ای حلقوی DNA است.

اما گاهی اوقات سلول باکتری تقسیم نمی شود و فقط DNA همانند سازی می کند در این صورت سلول باکتری داریم که می تواند در آن واحد از یک تا 4 کپی از کروموزم داشته باشد.



:: موضوعات مرتبط: میکروبیولوژِی , ,
:: بازدید از این مطلب : 11298
|
امتیاز مطلب : 44
|
تعداد امتیازدهندگان : 15
|
مجموع امتیاز : 15
تاریخ انتشار : 26 مهر 1389 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد